09/05/2023

© RTV Oost / Oene Loonstra:

De actie werd min of meer uit nood geboren, maar al snel een dusdanig succes dat de Lionsclub Haaksbergen ook dit jaar asperges aan de man gaat brengen. Smikkelen van het witte goud voor meerdere goede doelen, waaronder de stoomtrein tussen Haaksbergen en Boekelo.

Het idee is eigenlijk min of meer uit nood geboren, legt Jeroen van de Sanden van de Lionsclub Haaksbergen uit. Deze serviceclub zet jaarlijks meerdere acties op touw, maar tijdens de coronacrisis was dat organisatorisch net even wat ingewikkelder. "Een eventuele nieuwe actie moest dus absoluut coronaproof zijn."

'Alles uit Twente'

Wat bleek? De Lionsclub Borne had iets bedacht met asperge-maaltijdboxen. "Met hun toestemming hebben we die actie mogen adopteren voor Haaksbergen."

De komende weken worden de asperges aangeboden via de eigen website van de Lionsclub Haaksbergen, waarna ze op 22 mei - tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren - door de Lions-leden aan huis worden bezorgd.
"Het gaat om een compleet pakket", vertelt Lions-collega Stefan Fierkens. "Alles komt uit Twente. Niet alleen de asperges, maar ook krieltjes van de plaatselijke groenteboer, eieren van een eierfarm hier in Haaksbergen en de wijn uit het Euregio-gebied. Uiteraard komen de asperges uit Twentse bodem. Alles zo lokaal en eerlijk mogelijke producten."

Stoomtrein

De opbrengst van de actie wordt gebruikt voor meerdere goede doelen. Jeroen van de Sanden: "Onder meer voor de Nationale Stoomdag op Hemelvaartsdag. Daarmee ondersteunen we de Museum Buurt Spoorweg, de stoomtrein die rijdt tussen Haaksbergen en Boekelo. Het mes snijdt aan meerdere kanten want we willen ook de cliënten van de dagbesteding van Aveleijn, die ons helpen met het inpakken van de asperge-boxen, na afloop een leuke dag bezorgen."

En er zijn nog twee andere goede doelen. "De Stichting Leergeld die onder meer scholieren op weg helpt die verlegen zitten om een computer. En dan is er nog het Bijen Leerpad dat zich sterk maakt voor de bijenstand, waarvan bekend is dat het daarmee momenteel minder goed gaat in Nederland."

Zelf doel bepalen

De pakketten kunnen worden besteld via de website van de Lionsclub, waarna ze aan huis worden afgeleverd. "En het aardige is dat degenen die de boxen bestellen zelf kunnen aangeven naar welk goede doel de opbrengst gaat. Vorig jaar hebben we 500 pakketten verkocht, goed voor een netto-opbrengst van circa 3.000 euro. Maar dit jaar hopen we stiekem op meer."