Net als het afgelopen jaren willen wij namens de Lionsclub Haaksbergen weer een beroep op u doen en uw aandacht en vooral medewerking vragen voor onze tweeledige actie.

Het inzamelen van Douwe Egberts-punten
Het zijn moeilijke tijden voor veel mensen: niet iedereen profiteert van de aantrekkende economie. Veel gezinnen in Haaksbergen/Buurse leven onder de armoedegrens. Gelukkig kan de Voedselbank een aantal van deze mensen ondersteunen met een wekelijks voedselpakket.

Koffie lijkt een luxeproduct, maar in deze donkere tijden kunt u zich vast voorstellen, dat ook deze mensen een moment van ontspanning goed kunnen gebruiken. Koffie komt echter sporadisch voor in de pakketten van de Voedselbank. Een pak koffie in het pakket is een klein gebaar, maar wordt zeer gewaardeerd.

De Lionsclub Haakbergen schiet daarom te hulp met het inzamelen van D.-E. Waardepunten. De door u ingeleverde waardepunten worden verdubbeld door Douwe Egberts Nederland en door hen verzilverd voor pakken koffie: een extra stimulans om gezamenlijke ons best te doen om mensen in nood ook van de feestmaand december te laten genieten.

Deze pakken worden gedoneerd aan de Voedselbank Enschede -Haaksbergen.

De DE- waardepunten en het oud en vreemd geld, kan momenteel worden ingeleverd in de blauw- gele inzamelzuilen bij de AH winkels in Eibergen en Neede.

Oud & vreemde geld

In dezelfde box kan ook het niet (meer) bruikbare geld, dat u mogelijk nog in hoeken en gaten hebt liggen, inleveren. Dat papier- of muntgeld mag alles zijn wat u zich maar bedenken kunt: uit een ver of dichtbij vakantieland, gespaarde munten van vroeger: alles is welkom.

Het blijkt namelijk dat veel mensen, teruggekomen van een verre vakantiereis, het resterende geld thuis laten rondslingeren. En dat is jammer! Want wij kunnen dat oude en vreemde geld heel goed gebruiken.

Wat gaan we er mee doen? Nadat de actieperiode is geëindigd, gaan enkele scholen helpen (de koffiepunten) en het geld te tellen. Hierdoor zit er voor leerlingen ook nog een reken- en aardrijkskundig leerelement in.

Het geld met nog resterende waarde wordt zo mogelijk ingewisseld bij de bank, het overige wordt door KLM-personeel ingewisseld in het land van herkomst voor Nederlandse euro’s.  Al het overige muntgeld wordt op de Londense beurs tegen de dagkoers van koper en nikkel te gelde gemaakt.

Met het geld, dat dit alles opbrengt, kunnen in Derde Wereld-landen vele staaroperaties worden uitgevoerd. Voor elke 15 euro(!) aan opgebracht (oud) geld kan een slechtziende het licht in de ogen weer terugkrijgen.