22/02/2018

Lions blij met grote opbrengst koffiepunten en oud geld

De jaarlijkse inzameling van koffiepunten en oud/vreemd geld door de Lionsclub Haaksbergen was een groot succes. Twee klassen van basisscholen hebben de punten en het geld geteld. De opbrengst levert 1000 pakken koffie op voor de Voedselbank en voldoende geld om 350 staaroperaties te bekostigen in Derde Wereldlanden.

Trotse leerlingen

Leerlingen van groep 7 van basisschool Honesch en Paus Joannesschool hebben geholpen om het geld te sorteren en de DE-punten te tellen. Er was geld bij uit Hongkong, Nieuw Zeeland, VS,  Polen en veel oude guldens, kwartjes en dubbeltjes. Voor de leerlingen was het behalve een praktische rekenles ook een les waarin kennis werd gemaakt met vreemde valuta, met de invloed van spaaracties van supermarkten en bedrijven en met de grote betekenis die een goede doelen actie kan hebben. Het is fijn om zoveel mensen te kunnen helpen met iets kleins als een pak koffie of iets groots als een staaroperatie. De trotse leerlingen laten graag zien hoeveel pakken koffie verzameld zijn met de DE punten die zij geteld hebben.

Prima opbrengst

Voor het eerst dit jaar is ook in Enschede ingezameld. De actie duurde er weliswaar kort, maar heeft toch al een goede opbrengst opgeleverd. De landelijke Lionsorganisatie verzamelt al het oude/vreemde geld dat wordt opgebracht door de acties bij de plaatselijke clubs. Door de massa die dan ontstaat, kan het geld toch nog vrij veel waarde krijgen: €50 per kilo ingezameld oud en vreemd geld. Haaksbergen en Enschede hebben gezamenlijk bijna 1000 pakken koffie en meer dan 70 kilo geld, €50 per kilo = €3500 verzameld!

Kringloop

Dank is verschuldigd aan kringloopwinkel Wawollie. In de kringloopwinkel komt veel oud geld binnen, dat pas meer waarde krijgt door de acties van de Lionsclubs in het hele land. Bij de kringloopwinkel worden muntenverzamelingen gebracht, maar het meeste geld wordt gevonden in oude kleren en kasten.

Vervolg actie

De Lionsclub Haaksbergen gaat zeker door met deze actie. Volgend jaar rond de Kerstdagen zal er weer volop aandacht aan besteed worden. Ook is besloten om inzamelingszuilen in de supermarkten te plaatsen. Dat betekent dat de DE punten en het oude/vreemde geld vanaf nu het hele jaar in deze zuilen gedeponeerd kunnen worden.